The Shallows (18. august 2016)

Suk. ”Dødens gab” udkom i 1975 og endnu engang gør man et forsøg på at gøre Steven Spielberg kunsten efter. Men nej. Heller ikke denne gang, når man mesteren til sokkeholderne. Er der ikke snart nogen, som ringer til The Discovery Channel og får dem til at aflyse ”Shark Week”.

Hvis du er bidt af en gal surfer – ja, underskyld formuleringen, så vil du holde af filmens flotte surfer-sekvenser. Hvis du også elsker at se folk blive skambidt af flydende affaldskværne, vil du glæde dig over ”The Shallows”. Men så stopper morskaben også. Filmen har intet at bidrage til en genre, hvor de bedste film blev skudt for mange år siden. Gå hjem og (gen-)se ”Dødens gab”. Den holder endnu. Også selvom hajen – når den endelig viser sig – ser lidt mere mekanisk ud.

Den unge medicinstuderende Nancy Adams finder den hemmelige strand, hvor hendes afdøde mor i sin tid fandt ud af, at hun var gravid med Nancy. Stranden er næsten tom for mennesker, men Nancy – som er inkarneret surfer – kaster sig ud i bølgerne – måske for at udleve tabet af sin mor. Her bliver hun pludselig angrebet af en menneskeædende hvidhaj og strander på et rev. Resten af filmen går med det simple spørgsmål, om hun kommer levende ind på land igen.

Nancy spilles udmærket af Blake Lively (”Green Lantern”), og hendes kamp mod både hajen og elementerne giver filmen den lidt dynamik, som det ligegyldige plot ellers mangler.

Filmen er overstrøet med tåbeligheder. Hvorfor fandt man ikke ud af, hvordan høj- og lavvande rent faktisk fungerer? Hvordan forestillede man sig, at en haj rent faktisk skulle svømme inde i en bølge? Hvorfor kunne de ikke have forsøgt at forklare de mystiske planer, som Nancy eksekverer for at overleve? Hvorfor skal strandens navn være hemmeligt? Og afslutningen er så tåbelig, at den affødte et spontant grineanfald hos publikum, da undertegnede var i biografen.

På positiv siden leverer Lively en flot præstation, hajen er i sekvenser meget livagtig, og scenerne hvor Nancy surfer er generelt flotte.

Filmen er instrueret af spanske Jaume Collet-Serra (”House of Wax”, ”Unknown”), som næste gang i det mindste bør alliere sig med et bedre manuskript.

”The Shallows” er en ligegyldig omgang hajfinnesuppe, hvor kun Blake Lively lyser op mellem de blå bølger af ligegyldig bøhmands-effekt. Nogle flotte surfer-billeder trækker filmen op på to popkorn. Mere kan man ikke vride ud af endnu en film om døden under overfladen.