Disorder (10. august 2016)

Hvad enten du er ude efter en omgang effektiv underholdning eller også en neglebidende thriller, så skal du gå ind og se ”Disorder”. Der er dømt psykologisk thriller og paranoia-frådende home-invasion, når Matthias Schoenaerts og Diane Kruger folder sig ud på lærredet. Filmen kan varmt anbefales, men du vil formentlig være lidt skuffet over slutningen. Så hvis du ikke kan leve med en film, som er relativt open ended, så skal du måske springe ”Disorder” over.

Den fantastiske belgier Matthias Schoenaerts (“Bullhead”, ”Rust and Bone”) spiller den franske soldat Vincent, som for nyligt er kommet hjem efter at have været udsendt til Afghanistan. Vincent lider af posttraumatisk stress-syndrom, og han kommer kun igennem dagen på en cocktail af mere eller mindre lovlig psykofarmaka. Han håber stadig, at han kan blive sendt ud igen, men de voldsomme ar på sjælen truer hele tiden med at spænde ben herfor. I en barsk scene besøger Vincent en kammerat på et genoptræningscenter for veteraner med fysiske mén, men man forstår kun alt for godt, at soldaten med alle lemmer i behold ikke nødvendigvis kom hjem fra Afghanistan i ét stykke. Vincent efterlod for meget af sig selv til, at han kan fungere som et helt menneske.

Mellem udsendelser arbejder Vincent og nogle venner som sikkerhedsvagter for det bedre borgerskab. Efter en aften som sikkerhedsvagt til et selskab hos en velhavende – men fordækt – forretningsmand, får Vincent tilbudt at fungere som sikkerhedsvagt for forretningsmandens kone og søn i en weekend, hvor denne er bortrejst. Vincent takker ja, men det viser sig hurtigt, at det fordækte sniger sig ind på familien og den nyansatte sikkerhedsvagt. Vincent lider måske nok af en galoperende paranoia, men bare fordi man er paranoid, kan de jo godt være efter én.

Konen, Jessie, spilles af Diane Kruger (”National Treasure”, ”Inglourius Basterds”). Hun svinger mellem på den ene side den hårde facade opbygget af en trophy-wife efter års overlevelse i selskabslivet, og på den anden side den sårbare usikkerhed, der ligger i at se sin hverdag og sit liv smuldre i ruiner. Man bliver til tider lidt usikker på, hvor meget Jessie egentlig er inde i de hændelser, der udspiller sig, og man undres over, at hun ikke reagerer lidt kraftigere på de ting, der sker. Dette skæmmer desværre den psykologiske skildring, som ellers er filmens omdrejningspunkt og styrke.

Filmens store oplevelse er Vincent, som kæmper med sin egen paranoia. Den parallelle skildring af hvordan familiens situation bliver mere og mere speget – samtidig med, at Vincent åbenlyst mister grebet om virkeligheden – er fænomenal. Spørgsmålet bliver til sidst, om det er virkeligheden eller galskaben, som ender med at vinde. De tilbagevendende sekvenser, hvor Vincent sidder og stirrer ind i sikkerhedskameraernes grynede overvågningsbilleder, er fantastiske.

Endelig er den gradvise opbygning af suspence fortrinlig. Visse vil måske synes, at handlingen skrider lige lovlig langsomt frem i starten af filmen, men handlingen er kun bagtæppet til den rasende kamp, som udspiller sig i Vincents indre. En kamp som understreges af den silende regn og det store labyrintagtige hus.

Filmen er franske Alice Winocours (”Augustine”) kun anden spillefilm, men man må håbe, at der kommer mere i samme stil fra den hånd.

”Disorder” er en fremragende psykologisk thriller, som samtidig er et leverslag ind i debatten om, hvordan vi behandler de soldater, som kommer hjem med lemmerne i behold, men sjælen i splinter. Desværre rammer Winocours ikke lige så rent med Jessie, som hun gør med Vincent, og denne anmelder synes, at afslutningen er lige lovlig åben til, at man kan komme helt op i toppen af skalaen. Samlet set bliver det til fire store popkorn.